علل استرس در دانش آموزان

۱- امتحانات

اکثر بچه ها امتحان دادن را دوست ندارند اما این امر می تواند در بعضی از دانش آموزان استرس شدید ایجاد کند. کسانی که اضطراب شدید امتحان دارند ممکن است در طول این مدت تحت فشار زیادی قرار گیرند. این می تواند به طور مستقیم بر نمرات دانش آموز تأثیر بگذارد.

 

۲- ارائه گزارش شفاهی

بلند شدن از سرجای خود در کلاس و حرف زدن در مقابل همکلاسی ها ممکن است برای بعضی بچه ها استرس آور باشد. این دانش آموزان اغلب می ترسند که کار خجالت آوری انجام دهند و مورد تمسخر دیگران قرار گیرند.

 

۳- پیدا کردن دوست

وقتی دانش آموزان به مدرسه جدیدی می روند، پیدا کردن دوست جدید می تواند آنها را تحت فشار قرار دهد. کسانی که به راحتی دوست پیدا نمی کنند، ممکن است بیشتر احساس تنهایی کنند. دانش آموزان همچنین هنگام بحث و گفتگو با دوستان خود نگران می شوند.

 

۴- کلاس تربیت بدنی (PE)

دانش آموزان در کلاس تربیت بدنی اغلب این ترس را دارند که در هیچ گروه و تیمی انتخاب نشوند. علاوه بر این آنها می کوشند تا به دیگران و هم تیمی هایشان نشان دهند که استانداردهای فیتنس (مانند کرال سینه، دراز نشست و) را دارند. این موجب تایید همکلاسی ها و دوستانشان می شود و از انزوای آنها جلوگیری می کند.

 

۵- تکالیف خیلی زیاد

هنگامی که فرزند شما خسته است و تکالیف زیادی هم دارد، انجام آنها برای او دشوارتر می شود. این می تواند یک چرخه استرس زا برای دانش آموز باشد، بطوریکه در آن تکالیف روی هم جمع می شود و فرزند شما وقت یا انرژی لازم برای تکمیل آنها را ندارد. این منجر به استرس بیشتر می شود.

 

۶- برنامه های سنگین و فشرده در طول روز

چه کلاسهای سطح پیشرفته باشد و چه کلاس های آموزشی مورد نیاز، برنامه ی سنگین می تواند منبع اصلی استرس دانش آموزان باشد. این امر بخصوص در دانش آموزان دبیرستانی که با شرکت در کلاس های فوق برنامه، خود را برای کنکور آماده می کنند، معمول است.

 

۷- شرکت در جمع

شرکت در جمع ها و مجالس شلوغ (مانند تولد، میهمانی و) و مرکز توجه بودن دانش آموز، می تواند برای او استرس زا باشد. سعی کنید بتدریج فرزندتان را برای شرکت در این مجالس آماده کنید.

 

۸- در معرض خطر بودن

آتش سوزی، سیل، زلزله، دزدی و بطور کلی بلایای طبیعی و غیر طبیعی می تواند فرزند را در معرض استرس زیادی قرار دهد. سعی کنید از دیدن اخبارهای استرس زا یا فیلم های جنایی در مقابل فرزندتان، اجتناب کنید.

۹- عدم سازماندهی

دانش آموزان با مهارت های ضعیف ممکن است استرس بیشتری را در مدرسه تجربه کنند. این امر معمولاً به این دلیل است که آنها با ابزارها یا درک لازم برای یادگیری درست آماده نشده اند و از قبل روش های صحیح یادگیری را نیاموخته اند. اگر این مهارت ها بهبود نیافته باشند، ممکن است دانش آموزان همچنان پسرفت کنند و این منجر به استرس و ناامیدی بیشتر در مدرسه شود.

 

۱۰- اوقات فراغت خیلی کم

دانش آموزانی که برنامه های شلوغ دارند ممکن است به سرعت دچار مشکل شوند زیرا بدون داشتن وقت آزاد برای استراحت، استرس زیادی را متحمل می شوند. با پیشرفت فرزندتان از دبستان به دبیرستان، میزان و دشواری کار در مدرسه افزایش می یابد. در این حال دانش آموزان بدون مهارت و پرمشغله، می توانند استرس بیشتری را تجربه کنند.

 

۱۱- عادت های ضعیف غذایی

به گفته کمیته پزشکان آمریکا، تغذیه ضعیف و عادت های غذایی ناسالم باعث افزایش استرس دانش آموزان می شود. غذاهایی که می توانند سطح استرس را در دانش آموزان افزایش دهند شامل مواردی هستند که دارای چربی، کافئین، قند و کربوهیدراتهای تصفیه شده زیاد هستند. این موارد معمولا در فست فودها و غذای فرآوری شده و آماده وجود دارند. برای آرامش و کاهش سطح استرس در فرزندتان، از رژیم غذایی سالم و سرشار از میوه ها و سبزیجات سالم و مقوی استفاده کنید.